Czy są różne rodzaje szczęścia?

Ludzkie dążenie do szczęścia jest jednym z najczęstszych ludzkich poszukiwań, ale bywa też nieuchwytnym celem. Na szczęście dla nas doświadczenie „szczęścia” może przyjąć wiele form i wynikać z różnych zachowań i okoliczności życiowych. Badania mogą teraz wskazać nam konkretne sposoby, w jaki możemy znaleźć lub rozwinąć te różne formy szczęścia w naszym życiu.

Radość

Uczucie radości pochodzi z zatracenia się w obecnej chwili i docenienia tego, co się ma. Jest ulotny w tym, że może zakraść się na ciebie i czasami może zniknąć, jeśli spróbujesz przeanalizować go za dużo. Można ją również znaleźć w wielu rzeczach, jeśli masz właściwą postawę i perspektywę, więc jest to stosunkowo dostępna forma szczęścia, której możesz szukać.

Najłatwiejszym sposobem na znalezienie radości jest zaangażowanie się w czynności, o których wiesz, że zazwyczaj przynoszą ci radość. Może to być wszystko, od jogi, przez parki rozrywki, po ulubioną muzykę. Ważne jest również, aby spróbować kilku nowych rzeczy, aby znaleźć nowe drogi radości.

Ekscytacja

Choć może trwać dłużej niż radość, emocje te wciąż są nieco ulotne – rozpraszają się dość szybko i mogą zamienić się w ennui. Jednak może to być czynnik motywujący. Podekscytowanie nową pracą, na przykład, może motywować do cięższej pracy, a podekscytowanie nowym związkiem może motywować do włożenia większego wysiłku w pracę poprzez trudności.

Podekscytowanie może również pomóc w przezwyciężeniu nerwów.

Jeśli powiesz sobie, że jesteś podekscytowany, a nie niespokojny czy zdenerwowany, badania wykazały, że możesz skierować tę potencjalnie niewygodną energię na bardziej konstruktywne działania.

Podniecenie może również rozszerzyć pozytywne uczucia, które czerpiesz z danej aktywności. Jeśli skoncentrujesz się na swoich podnieconych uczuciach oczekiwania, radość z wakacji może rozciągnąć się na dni i tygodnie przed wyjazdem. Podniecenie nie jest też zbyt trudne do wywołania, więc jest łatwe do zrealizowania. Podejmij nowe wyzwania. Trzymaj listę wiaderkową. Pozwól sobie objawić się w oczekiwaniu, gdy pojawi się coś wielkiego.

Wdzięczność

Wdzięczność może zniknąć, jeśli nie będziesz się na niej aktywnie koncentrować, ale jest to również ważna forma szczęścia. Ci, którzy regularnie odczuwają wdzięczność, mają tendencję do bycia szczęśliwszymi i zdrowszymi od tych, którzy są mniej podatni na te uczucia, jak wynika z badań.2

Co więcej, wdzięczność jest bardzo łatwa do kultywowania. Możesz używać dziennika wdzięczności, medytacji o miłości i dobroci, a nawet po prostu powiedzieć ludziom w swoim życiu, że ich doceniasz i robisz to często. Kultywowanie tych uczuć wdzięczności zostało pokazane w celu, między innymi, zapobiegania uczuciu depresji. Może to być mniej oczywiste, ale ten rodzaj szczęścia może być ciągle na nowo przywoływany na myśl.

Duma

Podczas gdy przemyt lub konkurencyjna duma może być rzeczą negatywną, uczucie dumy z osiągnięć może być formą wdzięczności skierowanej do wewnątrz i być wspaniałą formą szczęścia, na które można sobie pozwolić. Możesz być dumny ze swojej pracy i rodziny, domu i siebie, a także z wszystkiego, w co wkładasz wysiłek, troskę i miłość.

Możesz pielęgnować zdrowe poczucie dumy poprzez umieszczanie osobistych osiągnięć w dzienniku wdzięczności lub prowadzenie listy „zwycięstw” na koniec każdego dnia. To nie jest to samo co chwalenie się lub bycie „pełnym siebie” – nie mówisz, że jesteś lepszy od innych z powodu swoich osiągnięć, ale że jesteś lepszą formą siebie i doceniasz ten fakt.

Optymizm

Badania łączą również optymizm z większymi wynikami w życiu.3 Optymiści mają tendencję do koncentrowania się na możliwościach i łączą w sobie wdzięczność i dumę. Są wdzięczni za wszystkie możliwości, jakie daje życie, dumni ze swoich zdolności do wykorzystania tych zasobów i mają silną wiarę w siebie i zdolność do podejmowania prób osiągnięcia sukcesu, niezależnie od celów, do których dążą.

Optymiści, w obliczu rozczarowania, mają tendencję do minimalizowania go, wskazywania, w jaki sposób następnym razem mogą osiągnąć lepsze wyniki, oraz dostrzegania czynników łagodzących, które doprowadziły do ich negatywnych wyników. Kiedy odnoszą sukces, przypisują sobie zasługi i traktują to jako oznakę lepszych rzeczy do zrobienia. Optymizm jest zazwyczaj ogólnym sposobem bycia, więc jest mniej ulotny niż inne formy szczęścia.

Zacznij wpisywać wyszukiwane hasło powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij ESC, aby anulować.

Wróć na górę